Presenteert

 Geert de Taeye

Staring into the middle distance : the Sound of Silence

Verlenging>> 15/11/2020 !!!

Silence – « staring into the middle distance »

Er zal in de geschiedenisboeken een voor Covid-19 maar ook een na Covid-19 staan. Tussen deze twee periodes is ons heden, dat u in deze tentoonstelling zult ontdekken. Zonder enig fatalisme zet het werk van Geert De Taeye een beeld neer op ons heden.

Wat gebeurt er met de kunstenaars, de docenten, de obers? Wat is er van die gezichten geworden, nu gemaskerd? Wat is er sinds maart 2020 gebeurd met deze evenementenlocaties? Wat is er van onze straten geworden, nog steeds vol leven in februari 2020?

Wanneer zullen deze gebieden, met hun gesloten deuren, die leven gaven aan onze steden, aan ons leven, een nieuwe adem kunnen geven aan de mens?

Duizend-en-een antwoorden die de tentoonstelling probeert te beantwoorden.

De modefoto’s van Geert De Taeye, voor een schoenenmerk of voor de modeontwerper Nele Berckmans weerspiegelen ook het wachten, de stilte, de eenzaamheid, de stilstand en het verlies aan eigenheid die zich sinds afgelopen maart in ons leven hebben genesteld.

Zijn religieuze iconografieën, van een piëta en een Madonna met kind, weerspiegelen de dood van de evenementensector die probeert niet te bezwijken, maar markeert ook de vastberadenheid van deze sector om zichzelf opnieuw uit te vinden en deze periode van wachten weer tot leven te wekken.

De stillevens boven, vooral die welke in samenwerking met Mana Constantinescu, voedselstilist, gecomponeerd zijn, kijken terug naar het verleden, maar zijn ook allegorieën van die flamboyante sectoren die in de vergetelheid zijn geraakt, waarop het licht is uitgegaan. De 4 kleine ontwerpbureaus op de eerste verdieping illustreren ook deze verlatenheid. Dit keer gaat het om de straten die enkele weken na 11 maart 2020 volledig zijn leeggehaald.

Na de ontdekking van de inwoners van Brussel door het betreden van de Camera Oscura, biedt Geert De Taeye’s installatie, in combinatie met de geluiden van Eli Sundermann, u de mogelijkheid om de uitvinding van de fotografie te herontdekken, maar vooral om uw zintuigen aan te spreken voor een kort moment van pauze (3-4min). Juist door onszelf opnieuw uit te vinden en onze gewoontes te veranderen stromen de ideeën. We zitten al enkele maanden opgesloten, u zult in deze donkere kamer een truc ontdekken om de buitenwereld naar binnen te halen. Bovendien ontdekt u op de eerste verdieping de installatie “Java Jungle” van Brut.

Ten slotte drukt Geert De Taeye via zijn reclamefoto’s de mogelijke samenwerking en de behoefte aan steun van verschillende sectoren uit om onze wereld van morgen te creëren. De kinderen die de toekomst vertegenwoordigen moeten met de gekste, soms incongruente ideeën komen om de toekomst te creëren. Het fotografische werk voor het merk Ben&Jerrys is daar een concreet bewijs van. Als we morgen geen melk meer kunnen produceren, is een van de suggesties van de kinderen om de dieren zo te schilderen dat ze er zoveel mogelijk als vee uitzien en melk produceren.  En waarom zouden deze kinderen niet in staat zijn om hun speelgoed te smelten om nieuwe objecten te maken, in dit geval Nike schoenen. Zoveel laboratoria op zoek naar vernieuwing, op zoek naar morgen.

De kunstenaar:

De in 1980 in Mechelen geboren fotograaf Geert De Taeye werd in 1995 tijdens een gezinsvakantie geboren door een eenvoudige foto door zijn zonnebril op een tafel te zetten. Het resultaat is niet grandioos, maar de magie is er wel. Dit is de openbaring!

Na zijn studie aan het Koninklijk Instituut voor Theater, Bioscoop en Geluid (RITCS) ontmoette hij de assistent van Kris Van Beek, een veelgeprezen reclamefotograaf.

Zijn installatie in Brussel (Schaarbeek) zal zijn werk markeren. Al geïnspireerd door de Belgische cultuur wordt Brussel zijn speelterrein waar hij nieuwe beelden creëert. Hij legt er absurde momenten vast en treedt in de veelbelovende voetsporen van de nieuwe Belgische surrealisten. Mode- en reclamefotograaf Geert De Taeye is ook de erfgenaam van de schilders uit het verleden met zijn Caravagiaans aandoende clair-obscur, zijn composities dicht bij een Petrus Christus, zijn fantasmagorisch universum van een Jerome Bosch, maar ook in de traditie van de Amerikaan David LaChapelle door het belang van kleur en herschikte texturen in zijn composities, van Gregory Crewdson door de ongemakkelijke emotie en ironie van de onderwerpen, maar ook van de Canadees Jeff Wall door zijn eenvoud, de stop op het moment en de overtuigingskracht van het quasi-documentaire beeld. Zijn clichés gecomponeerd en bewerkt, geeft hij ons een nieuwe realiteit?

Zijn fotografisch proces bestaat uit het schilderen van zeer gedetailleerde composities met behulp van licht in recordtijd. Zijn lens blijft 30 seconden voor de compositie liggen, zodat Geert De Taeye de tijd heeft om de personages en stillevens te likken met een specifieke zaklamp, en soms met behulp van flitsen. Het is door het licht zelf te sturen dat hij kleuren en texturen onthult in deze zeer bijzondere sfeer.

Inspelend op de actualiteit, aarzelt Geert de Taeye niet om zijn mentale beelden te componeren tijdens tragische periodes van ons dagelijks leven. In de nasleep van de bomaanslagen in Brussel reageert hij op de melancholische sfeer met zijn portretten van “Pierot” en interpreteert hij de stad Brussel als een spookstad na de huidige Covid-19-crisis.

De Solvay Bibliotheek, meestal een levendige en drukke locatie voor evenementen, het organiseren van congressen, politieke vergaderingen, personeelsfeesten, bruiloften en privéfeesten, opent haar deuren voor Geert De Taeye. In deze tentoonstelling biedt de kunstenaar ons een zeer reëel beeld van de angstige periode van het moment en wijst hij op de stilstand en de stilte die aanwezig zijn aan de borsten van de culturele sector, de evenementensector en de horeca.

Drie andere kunstenaars, Mana Constantinescu (foodstylist) en Eli Sundermann (muzikant en componist) en Jacqueline Ezman (plantenkunstenaar) sluiten zich aan bij Geert De Taeye in deze tentoonstelling om je zintuigen (zicht, smaak, gehoor) te prikkelen en je emoties aan te spreken.

PRATISCHE INFORMATIE

 

De tentoonstelling is toegankelijk:

Woensdag, zaterdag, zondag: van 14.00 tot 18.00 uur.

Donderdag, vrijdag: van 17.00 tot 21.00 uur.

Laatste toegang 45 minuten voor sluitingstijd.

Duur van de tentoonstelling: 45-60 minuten.

Het dragen van een masker is verplicht tijdens het bezoek.

Bar en snacks ter plaatse verkrijgbaar.

 

Voor groepsreserveringen of rondleidingen kunt u contact opnemen met culture@edificio.be.

 

Adres:

Bibliotheek Solvay 

Belliardstraat, 137 – 1040 Brussel

 

 

Met de steun van :